„Medicus curat, natura sanat”
Buda Laci – az „ősforrás”, ahogy legutóbbi workshop-unkon
elkeresztelte valamelyikünk - gyakran idézi ezt a latin mondást, mivel jól
kifejezi a szomatodráma szemléletét. Rákerestem, egy Gaius Petronius Arbiter
nevű ókori római írótól származik ez a mondat. Még szerencse, hogy nem írtam
automatikusan Hippokratészt! Tehát az orvos kezel, a természet gyógyít, ezt már
akkor is tudták. Jó, jó, hiszen még gyerekcipőben járt az orvostudomány, de
azért ma már…
Igen, pontosan mi van ma már? Rengeteg fejlett orvosi
beavatkozás, sebészeti módszer, képalkotó eljárás, gyógyszer, védőoltás
létezik, ez kétségtelen. Ezek – ha körültekintően használjuk őket – képesek megtámogatni
szervezetünk precízen programozott önfenntartó, önszabályozó, öngyógyító
működését. Ennek a működésnek köszönhetjük, hogy megértük a mai napot!
Köztudott, hogy naponta sok ezer rákos sejt képződik szervezetünkben, és
számtalan potenciálisan fertőző, mérgező ágenssel találkozunk. Mégis életben
maradunk, és sokunk egészségesnek mondhatja magát. Tévedés tehát úgy gondolni
a gyógyulás képességére, mint valamilyen kívülről megszerzendő, esetleg
megtanulandó, fejlesztendő, azaz hiányzó készségre! És a gyógyítás sem lehet(ne) valamilyen rajtunk végrehajtott, tőlünk jórészt független beavatkozás, amelyet passzívan elszenvedünk! Ha megbetegszünk, sokkal
inkább az a kérdés, hogy mi gátolja ezt a bennünk rejlő, csodálatos precizitással,
automatikusan működő öngyógyító mechanizmust, hogy ellássa a feladatát? Ha meg szeretnénk
gyógyulni, akkor az egyébként természetesen végbemenő gyógyulás akadályait
kell feltárnunk és elhárítanunk ahhoz, hogy szervezetünk zavartalanul
elvégezhesse egyensúlyteremtő munkáját.
Az ősszel heteken át küzdöttem felsőlégúti fertőzéssel,
amelyből rendszerint egy hét alatt teljesen meg szoktam gyógyulni. Nem szedtem
gyógyszert, csak teáztam, inhaláltam, próbáltam pihenni. Miközben lelkileg sem
voltam jól. Bár egyedül nem szeretek, és nehezen is veszem rá magam, időnként
beszélgettem a testemmel, a tüneteimmel. Kaptam válaszokat, ezzel együtt az
állapotom csak romlott, és már szövődményektől kezdtem tartani, mivel úgy
nézett ki, bakteriális felülfertőződésre sikerült szert tennem. Eljött egy
pont, amikor úgy döntöttem, elfogadom az egyébként messziről elkerült
antibiotikumot, mert „kell a támogatás kívülről”. Másnapra jobban lettem, és
néhány nap alatt fájó fülem, arcüregem és homloküregem is kitisztult. Érdekes módon
a lelki harmonizálódás kulcsának is a kívülről jövő segítség elfogadása
bizonyult… Szóval az öngyógyítás akadályainak elhárítása nem zárja ki a „mesterséges
beavatkozást”, viszont fontos, hogy az harmóniában legyen a beteg testi-lelki
folyamataival.
Node mi valójában a gyógyulás? Miért gondoljuk, hogy valaki csak akkor van
egyensúlyban, ha testi-lelki szempontból tökéletesen egészséges? Egyáltalán
létezik olyasmi, hogy tökéletes egészség? S vajon a halál és az elmúlás hogyan
illeszthető bele az egészség és a gyógyulás témakörébe?
Már jóideje motoszkál bennem a kétely, hogy nem olyan
egyszerű eldönteni, mikor gyógyul meg valaki és mikor nem. Saját, döntően lelki
bajokkal hozzám forduló klienseimnél gyakran tapasztalom, hogy bár az illető
tudja, mi a problémája, és hol kéne változtatnia, mégsem jut egyről a kettőre.
Máskor látszólag tesz a változásért, mégsem történik semmi. Előfordul, hogy egy
ideig jól halad, aztán elérkezik egy pont, ahol – többnyire valamilyen ürüggyel
– megszakítja a folyamatot. Sokáig azt gondoltam ilyenkor, hogy kudarcot
vallottam, és nem történt gyógyulás. Aztán kezdtem belátni, hogy ezt eldönteni
nem elsősorban az én feladatom. Mint ahogy azt megítélni sem, milyen mértékű változásra
áll készen a kliens. Könnyen lehet, hogy tudattalanul pontosan érzi: most ennyi
fért bele és nem több! Hiába látom én kívülről, mi lenne számára a legjobb
(szerintem), ha ő még nem készült fel rá! Sőt lehet, hogy valami másra
készül... Arról nem is beszélve, hogy sok esetben nem tudom, mi történik a
klienssel később – saját terápiáimra visszagondolva tisztán látom, hogy
bizonyos impulzusok csak évekkel később „értek célba” nálam. Emiatt igyekszem
alázattal kezelni a hozzám fordulók felől érkező esetleges ellenállást, és kellő
rugalmassággal viszonyulni a gyógyulás fogalmához.
Dr. Eric Pearl: Kapcsolatteremtő Gyógyítás című könyvében így
ír a gyógyulási folyamatról: „Bármennyire is másként akarják feltüntetni
egyesek, te csak felajánlhatod a gyógyulást; nem tukmálhatod rá a páciensre. Az
engedélyt tehát automatikusan kikéred a felajánlás aktusának részeként. A
gyógyulás bekövetkezése pedig azt jelenti, hogy megkaptad az engedélyt. Tehát
legyen bár a páciens tudatos befogadó, például olyasvalaki, aki telefonon
időpontot kér tőled, vagy olyan személy, aki éppen akkor képtelen tudatos
döntést hozni, a gyógyulás felajánlása – akár szóban, akár némán, gondolatban –
mindig helyénvaló. És mind az elfogadása, mind pedig a megvalósulásának formája
az illető legfőbb érdekének szem előtt tartásával történik.”
A halál, a búcsú – ha méltósággal és békében történik,
gyógyító erejű. Hiszen az élet része! „Az utolsó hegycsúcs” című filmet jópár
éve játszották a mozikban, és egy életvidám, rendhagyó felfogású spanyol papról
szólt, aki 42 évesen távozott az élők sorából egy hegymászó-kirándulás
alkalmából. Társa, egy fiatal nő, szintén meghalt. Mindketten tettek korábban
olyan kijelentést, hogy szívesen halnának meg a hegyekben, Pablo (a pap) pedig
azt is említette, hogy úgy érzi, fiatalon fog meghalni. A film az ő életét
mutatja be, amely úgy tűnt, a lehető legteljesebb volt. Családja, barátai a
legnagyobb hálával és szeretettel emlékeztek rá, sajnálkozásnak nyoma sem volt
bennük. Természetesen a veszteség fájdalmát ők is átélték, de senki sem beszélt
érthetetlen tragédiáról, büntetésről vagy sorscsapásról. Mindannyian
elfogadták, hogy Pablo-nak így teljesedett be a sorsa, és ők épp elég ajándékot
kaptak tőle, amíg földi testben élt köztük.
Jó messzire elkalandoztam az öngyógyítás témájától – bár annyira
talán mégsem. Azt az tiszteletteljes, elfogadó hozzáállást akartam
érzékeltetni, amely a gyógyulást kereső személy élettörténetének, aktuális
állapotának, tudatos és tudattalan szándékainak maximális figyelembe vételére int,
valamint arra, hogy kívülről nagyon körültekintően, odaadó figyelemmel és csakis
a gyógyítani kívánt személy (élőlény, csoport, társadalom) engedélyével
avatkozzunk bele ebbe a folyamatba, minden sürgető jószándék ellenére. Az öngyógyító
folyamattal csak együttműködni lehet, mesterségesen előidézni vagy
helyettesíteni lehetetlen! Átmeneti sikereket ugyan elérhetünk így is, sőt
előfordul, hogy az öngyógyító erő a gyógyítást célzó téves, esetenként romboló
külső beavatkozásokat is legyőzi. Ekkor talán úgy véljük, mi gyógyítottuk meg a
pácienst. Mekkorát tévedünk…
Megjegyzések
Megjegyzés küldése