Pszichológia és spiritualitás a gyakorlat(om)ban


Nyilván nem én vagyok az első, aki ezzel kísérletezik. Esetleg küzd. Esetleg sikerül is neki. Kezdjünk pár ismertebb névvel, jó? Jung szinkronicitás elmélete, kollektív tudattalan fogalma, valamint az álmok archertípusok mentén történő értelmezése, Viktor Frankl logoterápiája, Abraham Maslow az önmegvalósítás, mint egyénen túlmutató cél középpontba állítása és a csúcsélmények vizsgálata, Roberto Assagioli pszichoszintézise, a modernebbek közül Ken Wilber integrálpszichológiája, Stanislav Grof LSD-kutatásai, Daniel Goleman vizsgálatai a meditáció egészségjavító hatásairól, a szomatoterápiás irányzatok, vagy a Hellinger-féle családállítás mind-mind spirituális nézőpontúak.

És mind kritizálhatók többé vagy kevésbé tudományos-nem-igazolhatóságuk miatt. "A fenti tudósok legtöbbje elméleteikkel alapozta meg a területet, alapot adva a későbbi empirikus kutatásoknak" (idézet a Wikipédiából). Egyébként nem így fejlődött a tudomány mindig is? Volt egy tapasztalat, ehhez gyártottak elméleteket, aztán igazolták - vagy cáfolták, finomították - azokat empirikusan? Talán nem kell annyira megijedni attól, hogy a transzperszonális pszichológia még itt tart, csak helyén kezelni azt. És persze gyülekeznek a tudományos bizonyítékok is: Pert test-elme koncepciója molekuláris biológiai alapokon nyugszik, és arra enged következtetni, hogy a tudatot nem az agy hozza létre, hanem az egész szervezet pszichoszomatikus hálózata. Vagy ott van Sheldrake morfikus rezonancia elmélete, mely azt bizonyította, hogy a fizikai-kémiai-biológiai rendszerek viselkedését láthatatlan szervező (ún. morfikus) mezők befolyásolják. Innen már csak egy ugrás a képviseleti érzékelés, amely a család- és rendszerállítás módszerének, illetve a részben belőle eredeztethető SzomatoDrámának is az alapját képezi.

Node még mindig az elméletekről beszélek, hé! Mit jelent a spirituális nézőpont bevonása a gyakorlati pszichológiai munkába? Ennek egyrészt attitűdbeli, másrészt módszertani következményei vannak. Attitűdbeliek például: nyitottság a kliens spirituális irányultságára, belehelyezkedés az ő világképébe; annak elfogadása, támogatása, amikor önmagán túlmutató célokat tűz ki maga elé, létezésének értelmét keresi és fejlődését ennek az értelmes célnak a kiteljesítése mozgatja; vagy hogy élményeit egy nagyobb összefüggésrendszer keretében értelmezi - pl. jelentőséget tulajdonít megérzéseinek, véletlen találkozásoknak, váratlanul szembejövő információknak, stb., és ezekben személyesen neki szóló üzenetet lát. Ohó, ezen a ponton sikít fel a racionalitás sérülését jelző berendezés sokakban: neki szóló üzenet? Leszállt a spiri-ezo lilásrózsaszín köd, ugyan már! Egy segítő szakembernek éppen az a dolga, hogy a realitásban tartsa a klienst, nem? Az rendben van, hogy elfogadja a világnézetét, de hogy mindenféle neki szóló üzeneteket elemezgessenek együtt, az már túlmegy minden határon!

Rendben, de mi a helyzet az álmok üzenetével? Az csak azért fér bele, mert az egyén fejében született, tehát nyilván valahogy ő generálta? Miért, a "neki szóló üzenet"-értelmezést talán nem? Amit fontosnak tartok, és hasznosságát számtalanszor tapasztaltam, az az, hogyha valaki elindul az "üzenet"nyomában - származzon az véletlen egybeesésből, váratlan találkozásból, egy horoszkópból vagy a tarot-kártyából, hangozzon el egy filmben, egy szerettének vagy a terapeutájának a szájából - ami valamiért megtalálja, megérinti, és megpróbálja kideríteni miért hat rá úgy, ahogy, mire rezonál a lelke az "üzenetből" ennyire erősen. Az viszont nagyon nem mindegy, hogy ezeket az üzeneteket valóban önmaga generálja-e az illető, vagy valaki jóindulatú segítő szándékkal tukmálja rá őket - legyen szó barátról, jósról, látóról vagy magasan képzett pszicho-szakemberről.

Jöjjön akkor a módszertani rész: nálam ez összesen néhány eszköz bevetését jelenti. Elsődleges eszközöm a SzomatoDráma, használom egyéni ülésen és csoportban is, amely egy ízig-vérig vegyes módszer, tehát mély és magalapozott pszichológiai gyökerekkel, valamint ugyanilyen mély és magalapozott spirituális szemlélettel rendelkezik. (Korábbi posztomban már idéztem Dr. Buda Lászlótól, a módszer megalkotójától ebben a témában.) A módszer részletes leírását megtalálod a SzomatoDráma hivatalos honlapján.

Másik eszközöm a tarot kártya, amelyet éveken át önállóan is használtam, most már inkább csak kiegészítő jelleggel, alkalomszerűen veszem elő egy tanácsadási folyamatban. Legutóbb a Karmaasztrológia honlapon írtam le részletesen, hogyan dolgozom a tarot kártyával, mint önismereti eszközzel. (Önismereti tükör a tarot kártya segítségével címmel olvasható, jó sokat kell lefelé görgetni hozzá az oldalon.)

S ha már Karmasztrológia: Gál Judit asztrológussal egy évtizede dolgozunk együtt kisebb-nagyobb szünetekkel, közös művünk a Karmabontás tréning, amely egy bizonyos horoszkópelem, a felszálló Holdcsomó kifejtésére, személyre lebontott értelmezésére, valamint az egyéni tanulságok megfogalmazására irányul. Tehát itt is azzal dolgozunk, hogyan fordítja le magának az illető a kapott üzenetet.

Ezzel analóg módon használom majd a Dan Millman-féle életfeladat-rendszert, a Komplex spirituális önismeret című 2 napos programomban, amikor az elsődleges életfeladat számához tartozó jellemzést hozzuk személyes szintre, és így ki-ki saját magának jelölheti ki azt az aktuális, illetve hosszú távú fókuszt, amit az életfeladata jelent számára.

S persze az is előfordul, hogy valakivel egyáltalán nem beszélünk világnézetről, üzenetekről, nem tarózunk, nem szomatodrámázunk... "csak" beszélgetünk. Lehet-e ez spirituális? Simán! Viszont egyáltalán nem kötelező, hogy az legyen.

Na tessék: "véletlenül" épp ez jött szembe a cíkk írása közben a Facebook-on. Hogy mik vannak... Zárógondolatnak épp jó lesz:
"Nincs „véletlen”. Mint annyiszor életemben, megint, mindig újra tapasztalom, hogy van valamilyen rendezés, irányítás az életben. Csak nagyon kell figyelni, és nem szabad a jeleket félremagyarázni." (Márai Sándor)

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Áramlás a SzomatoDrámával

Egy szelet sport

„Medicus curat, natura sanat”